Zangles

Zang 08 Zang 07 Zang 06
(bron: Fotoclub de Rarekiek – expositie in Diekhuus Middelharnis – Thema Taal en Muziek)

Plezier
Plezier is het allerbelangrijkste. Als je zingt ben je op een prachtige manier bezig met muziek en met je lijf. Ik werk met zowel beginners als gevorderden, er is geen minimum of maximum leeftijd.

Het niveau ligt zo hoog als de leerling wenst. Dit betekent dat ik niet alleen amateurs lesgeef maar ook (toekomstige) professionele zangers. Ambieer je een studie solozang op het conservatorium? Dan kan ik je de juiste begeleiding bieden in voorbereiding op het toelatingsexamen.

Ook met zangles geven aan kinderen heb ik ruim ervaring. Noten kunnen lezen is handig, maar dit hoeft niet. Als je wilt, kunnen we tijdens de lessen ook naar dit aspect kijken. Het bezit van een piano of keyboard is prettig, maar ook dit is niet noodzakelijk.

Tijdens de lessen begeleid ik mijn leerlingen zelf op de piano. Een luxe die slechts een aantal zangdocenten kunnen bieden.

Klassiek
Ik zangles marijke nieuwenweg klassiekgeef klassiek zangles. Het woord ‘klassiek’ brengt ongetwijfeld allerlei associaties met zich mee: de één vindt het intimiderend en denkt met eerbied aan de stem van zijn of haar favoriete diva, bij de ander roept het wellicht beelden en geluiden op van stevige dames of heren die met een hevig vibrato zingend sterven in de armen van hun geliefde.

Wat houdt klassiek zangles nu daadwerkelijk in? In eerste instantie gaat het om techniek: de juiste lichaamshouding, de juiste manier van ademhalen, resonans, klankvorming en articulatie. Deze techniek geeft je de basis om het beste uit je stem te halen. Dit klinkt misschien saai, maar omdat ik het geleerde snel met jou in praktijk breng door aan een repertoire te werken is techniek slechts een onderdeel van de les. Je kunt de muziekkeuze aan mij overlaten maar je eigen ideeën zijn natuurlijk van harte welkom. Denk hierbij aan liederen of aria’s uit oratoria, opera’s of operettes of uit een specifieke stijlperiode.

Uitvoering
Naast de lessen vind ik het belangrijk dat leerlingen elkaar leren kennen en voor elkaar durven zingen. Minimaal 1 keer per jaar organiseer ik een avond, meestal bij een leerling thuis, waar iedereen de gelegenheid krijgt op te treden. Soms geef ik de avond een thema: dit kan een componist zijn of een stijlperiode. Daarnaast organiseer ik 1 keer per jaar een leerlingenconcert. Er wordt dan een zaal of kerk gehuurd en een beroepspianist(e) als begeleider.